Üdvök! Welcome!

!ברוכ'ם הבא'ם

Ki az a Mordekháj? Mi az az Erec?
Who's Mordechai? What's the Holy Land?

Médiapartnerek

szombat fejlec

-

hirolvaso.jpg

Támogatók

haver.jpg

Új hozzá- és beszólások

  • castanea: Én is mélységesen emberinek érzékelem a 28. verset. Nekem kb. a következőről szól: mivel az Örökké... (2013.07.21. 19:12) Helyiek és tört-helyiek
  • castanea: Premier plán. Tudom, blogfasiszta vagyok. (2013.07.17. 16:31) Cuki állatos kép
  • castanea: @hillaby: Megnéztem. Stimmel. (2012.08.25. 15:07) Két kérdés
  • Fekete Sámuel: A Tanach sugalmazott mű. Ez azt jelenti, hogy bár emberek írták, de az örökkévaló vezérelte a kezü... (2012.08.23. 11:34) Ellentmondások a Tanakhban
  • Ööö: @mordechai: azért vicces (bár nevetni nem tudok rajta), hogy egy tartományi főváros néhány éves ve... (2012.08.22. 00:02) Tüntetés a judeonácizmus ellen

2012.07.21. 21:31 mordechai

Ellentmondások a Tanakhban

Ahogy Mózest (Muszá), Jézust (Iszá) és a haverokat (József, Áron, Keresztelő János stb.) is prófétaként ismeri el az iszlám, a Tórát, a Zsoltárok könyvét és az Evangéliumokat is kinyilatkoztatott könyvekként kezeli. Azt azonban nem győzik hangsúlyozni, hogy ezeket az "Allahtól eredő" könyveket a zsidók illetve a keresztények meghamisították, saját szájuk íze szerint össze-vissza módosítgatták. Ezt az állítást többek között a Szentírás önellentmondásaira alapozzák.

Mint múltkor arról beszámoltam, az Óvárosban kaptam egy lelkes muszlim fiatalembertől egy könyvet arról, hogy miért kizárólag a Korán a menő. A The Truth is... (Az igazság...) névre hallgató,Tarik Ben Shehab nevével fémjelzett mű külön, több oldalas fejezetet szentel az Újszövetség és a Tanakh önellenmondásaira, ez utóbbiakból szemezgessünk kicsit!

Kép forrása: lastmiracle.com

Látható-e az Örökkévaló?

"Az Örökkévaló pedig beszélt Mózessel színről-színre, amint beszél ember az ő társával (...)" (2 Móz 33:11)

vs.

"És mondta [az Ö-való]: Nem láthatod színemet, mert nem láthat engem ember, hogy élve maradjon." (2 Móz 33:20)

 

Meggondolja-e magát az Örökkévaló?

"(...) és megbánta az Örökkévaló, hogy alkotta az embert a földön és szomorkodott szívében." (1 Móz 6:6)

"(...) az Örökkévaló pedig megbánta, hogy királlyá tette Sáult Izrael fölött." (1 Sámuel 15:35)

vs.

"S bizony, Izrael Erőse nem hazudik s nem bánja meg; mert nem ember ő, hogy megbánná." (1 Sám 15:29)

 

Ki az Ö-való elsőszülöttje?

"(...) Így szól az Örökkévaló: Az én elsőszülött fiam Izrael;" (2 Móz 4:22)

vs.

"(...) mert atyjává lettem Izraelnek és Efraim az én elsőszülöttem." (Jirmijáhu 31:8)

Ki ösztönözte Dávidot a nép megszámlálásra?

"És vádló támadt Izrael ellen és arra csábította Dávidot, hogy megszámlálja Izraelt." (1 Krónikák 21:1)

vs.

"Az Örökkévaló haragja ismét föllobbant Izrael ellen és ellenük indította Dávidot, mondván: Menj, számláld meg Izraelt és Jehúdát." (2 Sámuel 24:1)

Ki ölte meg Góliátot?

"Így legyőzte Dávid a filiszteust parittyával és kővel, megverte a filiszteust és megölte;" (1 Sámuel 17:50)

vs.

"És újra volt a háború a filiszteusokkal Góbban és megverte Elchánán, a Bét-Léchembeli Jáaré-Óregím fia, a Gátbeli Goliátot - az ő dárdájának nyele olyan volt, mint a takácsok zugolyfája." (2 Sámuel 21:19)

Ki juttatta el Józsefet Egyiptomba?

"És arra vonultak midjánita emberek, kereskedők, akkor kihúzták és fölhozták Józsefet a gödörből és eladták Józsefet az ismaelitáknak húsz ezüstért; és elvitték Józsefet Egyiptomba." (1 Móz 27:28)

vs.

"A Medónim pedig eladták őt Egyiptomba, Potifárnak, Fáraó udvari tisztjének, a testőrök főnökének." (1 Móz 27:36)

Ez csak egy szélsőség, tudom - fogok arról írni, hogy milyen szövegek alapján tiltott az iszlámban a terrorizmus -, de poénnak tök jó ez a kép. Forrás: imagehaul.com

--- és akkor most mi legyen?

Nyilván, ha szó szerint értelmezzük a Tanakh szavait és ha azt valljuk, hogy Hávájá - gy.k.: Adonáj alternatív neve, ahogy egy tanárunk használja - Mózes fülébe diktálta a szöveget, akkor nekiállhatunk magyarázkodni. (Bár valószínűleg nincs olyan ortodox rabbi, akinek ne lenne kész válasza ezekre az ellentmondásokra.)
Nekem könnyebb a dolgom, é
n sosem gondoltam azt, hogy a Szentírás direkt Isten alkotása, a "Mózes kapta a Szinájon"-effektust csak átvitt értelemben tudom elfogadni, a folyamatos, egyénekként másként megélt kinyilatkoztatás egyik fázisaként - nem véletlenül vagyok egy progresszív közösségnek a tagja. Hitem szerint a Tanakh az Örökkévaló által ihletett halandó emberek munkája, úgyhogy engem nem kerülgetett szívroham, mikor olvastam a tájékoztató füzet tényfeltáró részeit...

Jövő pénteken elvileg Moséval a Great Synagogue-ba megyünk, az ortikkal közösen szombatot fogadni, majd ott meginterjúvolok pár embert.

12 komment

Címkék: iszlám tanach tanakh


A bejegyzés trackback címe:

https://mordechai-in-da-holy-land.blog.hu/api/trackback/id/tr804668091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rabia 2012.07.22. 11:17:28

A Koránban persze ezt frappánsan megoldották, hogy egy későbbi kijelentés eltörölheti a korábbit. De egy sokszáz év alatt keletkező korpusszal ezt megcsinálni lehetetlen.

BTW, ez a "megbánta" az egész középkori filozófiában nagy problémát okozhatott volna, ha figyelembe veszik a Bibliát a görög filozófia helyett, mert ez ellentmond annak, hogy Isten változatlan (mert ha változik, már nem tökéletes).

mokkaczuka 2012.07.24. 22:51:43

Ha ez szerinted poén, lehet, hogy nem kellett volna Jeruzsálemig menni.

mordechai 2012.07.25. 18:36:11

@mokkaczuka: Mordekháj-irományok olvasása előtt tessék bekapcsolni az irónia-észlelő csápokat!

mokkaczuka 2012.07.25. 19:32:42

"én sosem gondoltam azt, hogy a Szentírás direkt Isten alkotása, a "Mózes kapta a Szinájon"-effektust csak átvitt értelemben tudom elfogadni, a folyamat"
...
Ezt is iróniának fogjam fel?

mordechai 2012.07.25. 19:37:24

@mokkaczuka: Az irónia-érzékelő csápok bekapcsolására történő fölhívás nem azt jelenti, hogy minden sorban iróniát kell keresni. (De ahol van, azt nem árt fölfedezni.)

mokkaczuka 2012.07.25. 19:40:45

Ezexerint ez komoly, hogy a Szentírás nem Isten direkt alkotása?

mordechai 2012.07.25. 19:44:05

Igen, én ezt komolyan gondolom. (További több millió vallásos - elsősorban a reform, liberális, rekonstrukcionista és konzervatív/maszorti irányzatokhoz tartozó - zsidóhoz hasonlóan.)

mokkaczuka 2012.07.25. 19:54:01

Igen, látom, hogy reformkonzerv vagy. Nem akarnálak megbántani, de ugye az ilyen nézetek után meg vagytok sértve, amikor nem tekintenek benneteket valódi rabbiknak, nem fogadják el érvényesnek az esketéseiteket, betérítéseiteket, temetéseiteket?

mordechai 2012.07.25. 20:11:51

Nem akarnálak megbántani, de ki a fenét érdekel, hogy az abszolút kisebbségben lévő ortodoxia kit ismer el rabbinak, betértnek stb.? (A vallásos zsidók 60%-a a reform irányzathoz tartozik, a progresszív hitközségeket magába tömörítő WUPJ-nak 2 millió tagja van, ennél nagyobb zsidó vallásos szervezet nem létezik.)
Nekem ugyanannyi jogom lenne vallástalannak nevezni az ortodoxokat, mint nekik engem - azaz semmi. A különbség köztünk, hogy én nem kérdőjelezem meg a másik öndefiníciójának létjogosultságát.

Holnap folytathatjuk (bár sosem láttam értelmét hitvallásról vitázni), most mennem kell, 6:20-kor kelek a reggeli sáchrisz miatt... Jó éjt!

castanea 2012.07.28. 22:37:03

Nekem mindenesetre nagyon inspiráló volt ez a bejegyzés, mert magamon is meglepődtem, hogy milyen hosszasan tudtam nézegetni az említett szöveghelyeket a héber szövegben, hogy lássam, pontosan milyen szavakat használ a Tanach, milyen alakban; ha már ott voltam, akkor a szövegkörnyezetet is elolvasgattam, elgondolkodtam a tartalmán, jelentésén, és azon, hogy milyen jó lenne többet tudni róla. És ez nagyon élvezetes volt. Ja, amúgy meg én is szoktam igyekezni, hogy tiszteletben tartsam mások önmeghatározását, szerintem az egy fontos dolog. :-)

mordechai 2012.07.31. 18:05:14

Köszi szépen ezt a megjegyzést, jó tudni, hogy ilyen hasznos tevékenységre inspirálhat egy-némely írásom. :)

Fekete Sámuel 2012.08.23. 11:34:12

A Tanach sugalmazott mű. Ez azt jelenti, hogy bár emberek írták, de az örökkévaló vezérelte a kezüket közben, és az örökkévaló sugallta a fejükbe a gondolatokat. És ezért, bár emberek írták, de tekinthetjük úgy, mintha maga Isten szava lenne.

Egyébként a felsorolt "ellentmondások" egyértelmű manipulációk, a legtöbbjüknél ez még a kontextus ismerete nélkül is látható.
süti beállítások módosítása