Üdvök! Welcome!

!ברוכ'ם הבא'ם

Ki az a Mordekháj? Mi az az Erec?
Who's Mordechai? What's the Holy Land?

Médiapartnerek

szombat fejlec

-

hirolvaso.jpg

Támogatók

haver.jpg

Új hozzá- és beszólások

  • castanea: Én is mélységesen emberinek érzékelem a 28. verset. Nekem kb. a következőről szól: mivel az Örökké... (2013.07.21. 19:12) Helyiek és tört-helyiek
  • castanea: Premier plán. Tudom, blogfasiszta vagyok. (2013.07.17. 16:31) Cuki állatos kép
  • castanea: @hillaby: Megnéztem. Stimmel. (2012.08.25. 15:07) Két kérdés
  • Fekete Sámuel: A Tanach sugalmazott mű. Ez azt jelenti, hogy bár emberek írták, de az örökkévaló vezérelte a kezü... (2012.08.23. 11:34) Ellentmondások a Tanakhban
  • Ööö: @mordechai: azért vicces (bár nevetni nem tudok rajta), hogy egy tartományi főváros néhány éves ve... (2012.08.22. 00:02) Tüntetés a judeonácizmus ellen

2012.09.04. 11:14 mordechai

Egy ortodox rabbival az istállóban

1. Im Allgemeinen

Ismét izgalmasnak ígérkező hétvége elé néztem, ti. meghívtak előadni a magyarországi helyzetről (orbánizmusok, egyháztörvény, progresszív judaizmus sorsa: egyik kedvenc témám) egy vidéki moráviai kisvárosban, Mikulovban tartott háromnapos reform zsidó ifjúsági dzsemborira. Egy, a városkától 3 kilométerre, a pusztán lévő lovardában volt a szeminárium és a szállás egyaránt: több légy volt jelen, mint delegált, de üsse kő. (Szerintem életemben először most írtam le ezt, hogy "üsse kő." Nagy élmény, ajánlom mindenkinek.) 

Találkoztam több ismerőssel, kit ne töltene ez örömmel: Szárával, egy Ukrajnában született, Bér Sévában és Brünnben fölnőtt jogásszal, akinek van egy gyönyörű kutyája és Maozzal, a Tamar nemzetközi hálózatának fejével, aki emiatt a minikonfi miatt utazott Tel-Avivból Mikulovba. Boroszlóból, ahová már nem is emlékszem, hogyan keveredett, a településünkig taxival jött. Mikor mesélte a sofőrnek, hogy Izraelből érkezett, a sofőr döbbenten így szólt: "Why the hell did you come to Mikulov from Israel?" (Mi a fenének jött Izraelből Mikulovba?)

Az előadások ha érdekfeszítőek nem is, de érdekesek voltak, tanulhattunk Leo Eitingerről, Mikulov zsidó oldaláról, a kóser borról (amit én egyébként elvből nem használok, erről majd később cikkezek), a kibbucokról stb. Ez mind szép és jó, de az esemény vallási oldalával kapcsolatban lenne pár megjegyzésem... 

kipa_es_lo.jpg

Kipa, tálesz-táska és ló.

2. Was die religiöse Seite betrifft

A programot sikerült úgy összeállítania a szervezőknek, hogy fél óra jutott mind a kábálát sábátra, mind a sáchriszra. Egy reformfasiszta (© by Ariel) rabbi amúgy se húzná az időt tovább, minek is, várja otthon a tévében az esti krimi, de a szervezők nem találtak Moráviában liberális rabbit, nincs is ilyen, úgyhogy kénytelen voltak a brünni közösség ortodox rebbéjét, Ráv Slomót fölkérni... Szegény pára a brünni zsidó közösség egyedüli observant Jew-ja: megértjük, ha vissza akar menni Erecbe, nem lehet fölemelő élmény, hogy az ő sulchán árukhista szemszögéből nézve kizárólag ő jó zsidó a hitközségében. Megjegyzem, se a mincha-kabsab-máárivon, se a sáchriszon, se a mááriv-havdalán nem vettek részt csehek, jóllehet számukat tekintve a találkozó felét képzeték (nem állt fönn még a reform értelembe vett egaliter minjen veszélye se, nemhogy az ortodoxé). A rabbi ezt így kommentálta: "I'm not surprised." (Nem vagyok meglepve.)

Akik eljöttek, alig tudták követni az askenázi kiejtéssel hadaró imádkozó rebbét (ha nem töltöm a nyaramat a jesivában, én is csak néztem volna magam elé: így viszont kiélveztem askenázi perverzióimat) - a Lekhá dojdit leszámítva semmit nem énekeltünk. De abszolút jogos volt sietsége, ugyebár kemény fél órát kapott a szervezőktől: akik ráadásul nem átallottak ima közben bejönni, és szólni, hogy már öt perce vége kéne lennie a "programnak" (ezzel párhuzamosan lovaglásra két órát szenteltek, sábesz kellős közepén). Rebbénk, akit egyébként, részben szánalomból, nagyon megkedveltem, a szombatot a szobájába zárkózva töltötte, hogy ne lássa azt a sok "borzalmat", amit csinálunk (pl. vetítések). "Pirké Ávoszt" tanult egész nap. 

S akkor arról még nem is szóltam, hogy a programfüzetben eredetileg vasárnap 14:00-re "Kidush in the Cemetery" (kidus a temetőben) állt, ami nagyon durva, Eszterrel fél órán át agyaltunk, hogy mi a fenéért kidusolunk mi vasárnap, és miért temetőben (megkajáltatjuk a temetőőrt, vagy mi?) - aztán rájöttünk, ajvé, ezek Kádist akartak írni. Szóltam a szervezőknek, egy nappal a happening előtt kijavították. Valószínűleg már a tökük tele volt velem (nyilván nem, mert szeretnek), ti. a szeminárium időpontját is miattam módosították: eleinte ros hásáná kellős közepére időzítették, ami őket láthatóan nem zavarta volna.
Amiatt már nem is szóltam, hogy zselatinos cukorkát adtak nekünk, csak diszkréten félretoltam...

Mose erre így reagálna: te barátkozol reform zsidókkal, vess magadra!

3. Lohnte es sich? 

Túl az új, még biztosan hasznosítható ismereteken és ismeretségeken a szemináriumból leginkább azt profitáltam, hogy miután a szervezők kérésére levezettem egy megemlékezést a zsidó temetőben (az Éli, Éli című Szenes Hanna-költeményből, amit persze el is énekeltem, kiindulva beszéltem a kontinuitásról, majd Kádist mondtam), a bécsi Or Chadasch jelenlévő vezetőségi tagja és marketingese meghívtak előimádkozni közösségükbe. B''H!

Meg hát mások pénzén utazni menő, még akkor is, hogy ha egy istállóban tölthettem a hétvégén. (Most az istálló melletti szálláson aludtunk, de egyszer amúgy tényleg éjszakáztam effektíve egy istállóban, valahol az ukrán-magyar határon, majd mesélek róla, ha eljön az idő.)

Szólj hozzá!

Címkék: politika photo dzsembori ortodoxia reformfasizmus


A bejegyzés trackback címe:

https://mordechai-in-da-holy-land.blog.hu/api/trackback/id/tr434754177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása