Üdvök! Welcome!

!ברוכ'ם הבא'ם

Ki az a Mordekháj? Mi az az Erec?
Who's Mordechai? What's the Holy Land?

Médiapartnerek

szombat fejlec

-

hirolvaso.jpg

Támogatók

haver.jpg

Új hozzá- és beszólások

  • castanea: Én is mélységesen emberinek érzékelem a 28. verset. Nekem kb. a következőről szól: mivel az Örökké... (2013.07.21. 19:12) Helyiek és tört-helyiek
  • castanea: Premier plán. Tudom, blogfasiszta vagyok. (2013.07.17. 16:31) Cuki állatos kép
  • castanea: @hillaby: Megnéztem. Stimmel. (2012.08.25. 15:07) Két kérdés
  • Fekete Sámuel: A Tanach sugalmazott mű. Ez azt jelenti, hogy bár emberek írták, de az örökkévaló vezérelte a kezü... (2012.08.23. 11:34) Ellentmondások a Tanakhban
  • Ööö: @mordechai: azért vicces (bár nevetni nem tudok rajta), hogy egy tartományi főváros néhány éves ve... (2012.08.22. 00:02) Tüntetés a judeonácizmus ellen

2012.08.10. 11:30 mordechai

Házasodik a zsidaj

"Szerelmemmel", Sosánával múltkor a házasságról beszélgettünk (mármint nem a közte és köztem esedékesre, hanem úgy általában), és mivel pont előtte Nicával ulpánon is tanultunk a témáról, úgy érzem, erről írnom kell.

I. A hét áldás (sevá brákhot)

Az esküvő legismertebb része, pedig tulajdonképpen csak dekoráció. A házasság aktusa a kidusin (szó szerint: elkülönítés) során történik meg, amikor a feleség jogait átruházza a férjre az ellátásért cserébe, kvázi tulajdonává válik annak - a héber szó a férjre nem véletlenül báál, azaz tulajdonos/úr. (Természetesen a reform-konzervatív kidusinok során a férj is átadja magát a nőnek.)
Ezek után érthető, hogy a hét áldást akár el is lehet rontani, a házasságot nem fogja megnemtörténtté tenni.

Na de mit kezdjünk a hét áldással? Lássuk...

.ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, בורא פרי הגפן

Blessed are You, LORD, our God, sovereign of the universe, who creates the fruit of the vine.

Ez most mégis minek, ha nem azért, hogy megnyugtassa a liturgiában kevésbé járatos zsidókat? "Jé, ezt az áldást ismerem", legalább részben otthon érzi magát az esküvőn.

 ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שהכל ברא לכבודו

Blessed are You, LORD, our God, sovereign of the universe, who created everything for His Glory.

Lelkesen dicsérjük Isten kóvedjét, hírnevét, hatását, kisugárzását (כבוו) stb., de tulajdonképpen a házaspár az smafu. Annyiban nem, hogy az áldásban szereplő "minden" (הכל) az ifjú párra is vonatkozik. Meg rám és rád, Kedves Olvasóm.

ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, יוצר האדם

Blessed are You, LORD, our God, sovereign of the universe, who creates man.

Mint látható, még mindig nagy ívben teszünk a házaspárra. Megjegyzem, míg a forrásom (a Wikipédia) a יוצר-t simán lefordítja teremtre, pedig jelenthet ez más ist, például azt, hogy "formál". Azoknak üzenem, akik Istent nem mint Teremtőt, hanem mint Formálót élik meg: megkönnyebülhetnek. Quod erat demonstrandum - igenis lehet egyszerre hinni a Big Bangben és Istenben.

ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בניין עדי עד. ברוך אתה ה', יוצר האדם

Blessed are You, LORD, our God, sovereign of the universe, who creates man in your image, fashioning perpetuated life. Blessed are You, LORD, creator of man.

Ez a kedvencem: Isten megteremti az embert saját képére, de azzal a céllal, hogy az ember továbbteremtsen mini-embereket, akik természetesen továbbra is az Örökkévaló képmásai. Tessék, máris istenivé tettük a szaporodást.
Ettől függetlenül Ben Azzai nőtlen rabbi ezt vallja: “a világot mások is tudják folytatni” (Jevamot 63b).

שוש תשיש ותגל העקרה, בקיבוץ בניה לתוכה בשמחה. ברוך אתה ה', משמח ציון בבניה.

May the barren one exult and be glad as her children are joyfully gathered to her. Blessed are You, LORD, who gladden Zion with her Children.

Túl azon, hogy a gyerek áldás, ők fegyverek is a cionizmus kezében. Engedelmetekkel Hegedűs Lóránt lelkész urat idézném: azé az ország, aki teleszüli! A tízgyerekes telepesek körében biztosan ez a legnépszerűbb brakha. (Túl ezen a témán, érdemes fölhívni a hangsúlyt arra, hogy az áldás a szülő meddő ill. annak hitt nőket is dicséri. Vö. Ráchel esetével, Jer. 31:15-17.)

שמח תשמח רעים האהובים, כשמחך יצירך בגן עדן מקדם. ברוך אתה ה', משמח חתן וכלה.

Grant perfect joy to these loving companions, as you did your creations in the Garden of Eden. Blessed are You, LORD, who grants the joy of groom and bride

Nocsak, végre szóba került a házaspár is! Nem árt, ha egyszer esküvőn vagyunk. Azt is megéri megnézni, hogy itt már nem tulajdonosról-tulajdonról beszél, hanem vőlegényről (chátán) s feleségről (khálá) illetve az első részben párról szól. 

ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר ברא ששון ושמחה, חתן וכלה, גילה רינה, דיצה וחדווה, אהבה ואחווה, ושלום ורעות, מהרה ה' אלקינו ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים, קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה, קול מצהלות חתנים מחופתם, ונערים ממשתה נגינתם. ברוך אתה ה', משמח חתן עם הכלה.

Blessed are You, LORD, our God, sovereign of the universe, who created joy and gladness, groom and bride, mirth, song, delight and rejoicing, love and harmony and peace and companionship. Soon, LORD our God, may there ever be heard in the cities of Judah and in the streets of Jerusalem voices of joy and gladness, voices of groom and bride, the jubilant voices of those joined in marriage under the bridal canopy, the voices of young people feasting and singing. Blessed are You, LORD, who causes the groom to rejoice with his bride.

Az utolsó, hetedik áldás talán a legemberibb mind közül: tele van gyarló örömökkel, de épp ezért ugyanazt az otthonias, meleg benyomást keltheti a laikus résztvevőben, mint az első, a borra mondott brakha. Még mindig az Örökkévaló a legmenőbb - és ez nem is lesz másképp sosem -, de azért a földön lévő szimchákat sem hagyjuk kiélvezetlenül....

Mazl tov!

II. Szemelvények a tankönyvből

Részvétem az összes ortinak, aki abból a tankönyvből tanul, mint mi: már nem először fordul elő, hogy normálisnak beállítva közöl tényeket a szerző a reform-konzervatív zsidóság szokásairól. Most például a házasság témánál vetődött föl az, hogy ez a népség miket csinál másképpen.

hazasodik.jpg

Nem csak a vőlegény mondja a csajnak, hogy mostantól az övé (mint ahogy az az orti hagyományban szokás), hanem a menyasszony is ugyanígy szól hozzá. Ráadásul viszonozza a gyűrűhúzást a mutatóujjra!

hazasodik1.jpg

Játékos feladat: melyik állítás igaz az ortodox esküvőre, és melyik a reform és konzervatívra?

hazasodik2.jpg

Here the authors describe different Jewish wedding traditions all over the world, e.g. the one in Kurdistan. This post is dedicated to Eliyahu, who is right now researching in Kurdistan, and who...

Szólj hozzá!

Címkék: talmud tanach konzervatív jesiva ivrit


A bejegyzés trackback címe:

https://mordechai-in-da-holy-land.blog.hu/api/trackback/id/tr544704033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása